Vin imediat si te ajut!

Repair_computer_2

Iţi repar calculatorul, cum să nu? Ai puţintică răbdare, după cum spune şi nenea Iancu. Vin îndată şi-l repar…

Am discutat pe tema aceasta cu aproape toţi prietenii mei, deoarece este o temă de actualitate. PC-urile şi dispozitivele electronice fac acum parte din viaţa noastră de zi cu zi. Sunt oameni care nu se pot despărţii de gadgeturile lor nici atunci când se află la baie, dar aici putem divaga şi ajunge la altă poveste.

Revenind la firul povestirii de faţă, ai răbdare! Termin de scris articolul şi vin să repar PC-ul tău de îndată ce nu voi mai avea nimic de făcut şi mă voi fi plictisit de frecat menta.

Începând cu anii 2000 când PC-urile au început să apară pe mesele românilor, până prin 2007, se puteau “repara” folosind metoda standard. Pentru cei care nu aţi prins metoda standard, ea implica minim 3-4 CD-uri, acces la internet şi cel mai important din toate, o dischetă. La ce era bună discheta? Îţi spun imediat. Pe acea dischetă aveai toate aplicaţiile necesare pentru a porni PC-ul şi a-l pregăti să primească un nou sistem de operare.

discheta

Mi-au plăcut vremurile acelea, era simplu. Procedura implica câţiva paşi simplii. Mergeai la om acasă (rubedenie, prieteni de familie sau cunoştinţe) te aşezai în faţa calculatorului şi după 3-4 ore plecai de acolo lăsând în urmă un PC funcţional. Din păcate de multe ori oamenii nu înţeleg ceea ce ai făcut acolo crezând că ai stat şi doar te-ai zgâit la calculator, iar când le spuneai că joaca ta îi costă între 50-100 lei, se uitau sceptic la tine comentau şi se gândeau de două ori înainte să te mai cheme altă dată.

După cum spuneam, procedura este simplă:

+ introduci discheta, porneşti PC-ul şi aştepţi.

+ din MS-DOS, folosind aplicaţiile de pe dischetă salvezi datele ce se pot salva copiind de pe drive-ul C (unde se află vechiul sistem de operare (SO) ) pe D. Aceasta e varianta fericită. Varianta nefericită şi mai rapidă trece direct la pasul următor.

+ Se formatează HDD-ul şi se recreează partiţiile după cum este necesar.

+ Se reporneşte PC-ul şi se montează CD-ul cu sistemul de operare (în acele vremuri Windows era la putere, puţină lume ştia de Linux, în prezent Linux e mult mai răspândit, interfaţa grafică ajută foarte mult, vezi distribuţiile Ubuntu şi Fedora).

+ Pentru cei care cunosc puţină engleză şi sunt dornici să urmeze instrucţiuni, instalarea SO-ului e ca o poezie, dai click ici şi colo, urmezi instrucţiunile şi magia se petrece.

+ O oră şi ceva mai târziu, te apuci cu CD-ul numărul 2 să instalezi driverele acelui PC.

+ Ultimul şi nu cel din urmă, al treilea CD conţine aplicaţii din cele mai diverse. Pornind de la arhivatoare la playere audio, codec-uri şi jocuri. Tot ceea ce şi-ar dori un om să aibă pe PC pentru a avea ce strica din nou.

Pentru atâta muncă şi ore pierdute, consider că 50-100 lei nu este mult. Mai ales că vin şi povestesc cu tine, îţi spun de ce s-a stricat şi cum poţi să faci să nu-l mai strici din nou. Dacă nu vrei să asculţi şi intri în continuare pe site-uri cu conţinut pornografic, atunci nu am ce-ţi face. În cel mai bun caz pot să-ţi recomand două trei site-uri ce au mai puţin viruşi, dar în rest nu am cum să te ajut. Cu toate acestea ai putea înceta cu descărcarea acelor aplicaţii de doi lei care nu fac decât să ocupe spaţiu degeaba şi să destabilizeze SO-ul până în punctul în care de-abia mai poate să pornească PC-ul.

110129-N-7676W-152

După 2008 am început să renunţ să mai merg să repar PC-uri, pentru că acea metodă simplă, validată de ani de lucru, pur şi simplu nu mai funcţiona. PC-urile se aflau în perioada lor de cumpănă când toată lumea dezvoltă software dar nimeni nu testa. Testele ajungând să fie făcute în producţie, adică la utilizator acasă, ceea ce înseamnă timp şi bani pierduţi atât pentru utilizator cât şi pentru producător. Drept urmare, eu mic depanator, am găsit soluţia salvatoare. Nu mai repar PC-uri! Cum implementez asta într-un mod elegant? Ei bine, măresc tariful. Te fac să înţelegi că timpul meu este atât de preţios încât nu merită să mă chemi pentru că ar costa prea mult. Mă gândesc că în felul acesta poate ai învăţa şi tu pe ce site-uri să intri, ce anume să nu-ţi instalezi. Cu alte cuvinte poate vei învăţa cum să-ţi păstrezi PC-ul funcţional pentru mai mult timp. Asta după ce mi-am pierdut deja destul timp preţios şi aici spun pierdut pentru că în ciuda a tot ceea ce am încercat să te învăţ, tu ai priceput foarte puţin sau deloc.

Acum cred că au înţeles toţi, pentru că nu am mai primit telefoane în acest sens de multă vreme. Cu toate acestea ultimele noutăţi au fost: “Am nevoie de o aplicaţie (sau set de aplicaţii) plătesc daca e cazul, dar îmi trebuie imediat.” Răspunsul meu e simplu, zic eu elegant într-un mod vulgar, iată-l:

Eu: Salut! Mă interesez de aplicaţia despre care-mi povesteşti. Când voi avea un kit sau un link te anunţ şi-ţi trimit.

Clientul: Mulţumesc, ne auzim!

Câteva zile mai târziu, acelaşi client.

Cl: Salut! AI ceva noutăţi legat de ceea ce te-am rugat?

Eu: Da, m-am interesat, mai durează. Mai lasă-mi ceva timp şi te anunţ când am ceva concret. Acum am găsit ceva dar nu e tocmai ceea ce mi-ai spus că-ţi trebuie.

Cl. Ok, mersi!

time_management

Zile mai târziu, poate săptămâni. Intre timp răspunsul l-am găsit, totuşi caută şi tu pe Google şi vei găsi. E la 15 minute căutare-distanţă ceea ce-ţi trebuie, doar încearcă!

Cl. Salut! Uite am căutat pe net şi cred că am găsit un kit, dar nu reuşesc să-l instalez. Crezi că m-ai putea ajuta?

Eu: Da, stai să văd în agendă… (caut în agenda virtuală, abstractă sau cum doreşti să-i spui, ziua este… chiar nu contează ce zi a săptămânii este) Pot să vin marţi sau joi după ora 18:00. Este ok pentru tine?

Cl. Da, este ok, dă-mi un telefon când ajungi la mine. Te aştept! Ciao!

Eu: Ciao!

Cu alte cuvinte am făcut tot ce mi-a stat în putinţă pentru a evita această călătorie, plimbare din care nu mă voi alege cu mare lucru. Doar plimbare, un salut, o oră două de muncă şi acelaşi sentiment că omul chiar nu doreşte să-şi bată capul să înveţe lucruri elementare, cum ar fi folosirea unui dicţionar. Nu am nimic cu faptul că oamenii nu sunt în stare să-şi rezolve singuri problema cu PC-ul. Sunt deranjat de faptul că în ciuda efortului meu de a explica în termeni cât mai simplii fenomenul, unii oameni tot nu vor să înveţe şi îmi ies la înaintare cu “Eu nu ştiu din astea. Nu am învăţat la facultate din astea ca tine.” Acesta este argumentul care pune capac, pentru că ştiu mai bine decât oricine ce am învăţat la facultate şi ce am învăţat în timpul meu liber, iar această abilitate de a diagnostica şi repara pe ici pe colo PC-uri, am învăţat în timpul liber.

Din câte văd în ziua de azi cea mai mare problemă o reprezintă bariera lingvistică. Deşi limba engleză este răspândită în domeniul IT şi conex, sunt oameni ce nu doresc sau nu pot învăţa minimul necesar pentru a folosi gadgetul pe care şi l-au cumpărat.

language-barriers-in-training

Discutam cu un prieten zilele trecute când mă documentam pentru un anumit produs. Am căutat pe toate forumurile scrise în limba română, engleză şi franceză. Nimic folositor sau pe subiect. Ei bine am găsit ceva util pe un forum ceh. ŞI ce să vezi? Deşi nu cunosc limba am reuşit să înţeleg ceea ce povesteau oamenii acolo şi mi-a fost de folos în documentarea mea. Aşadar din câte văd totul e să doreşti. Mereu am mers pe principiul: dacă eu pot atunci toţi ceilalţi pot. Dacă eu nu pot, atunci cineva cu siguranţă a putut, deci voi putea şi eu!

Revenind la tema acestui articol, pentru a închide subiectul:

Vin imediat şi îţi repar PC-ul! Îţi instalez ce software doreşti! Doar lasă-mi puţin timp. Deşi în mintea mea stă scris, aşteaptă şi voi veni, cheamă-mă şi-ţi voi răspunde. Voi face ce îţi doreşti dar pe timpul meu şi în condiţiile mele, aşadar fi îngăduitor pentru că sunt şi eu om ca şi tine.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.